26 April Evoramonte - Reisverslag uit Évora Monte, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 26 April Evoramonte - Reisverslag uit Évora Monte, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

26 April Evoramonte

Door: Rina

26 April 2015 | Portugal, Évora Monte

26 April Evoramonte op camping Alentejo......zo heet de streek hier ook!!

Na een heftige nacht......het heeft geplensd!!!...de nodige ochtendrituelen gedaan en het weer was nogal bewolkt en somber, maar we hebben het weer stik goed getroffen, de zon kwam door...af en toe een donkere wolk, maar het bleef droog!!. We zijn eerst naar Evora gereden, moest een ommuurd plekje zijn, wat op de werelderfgoedlijst staat. We wisten dat er een camperplaats was en daar zijn we gelijk naar toe gereden. Vragen jullie je niet af, hoe wij dat allemaal zo goed vinden??? Onze tom-tom, daar kun je ook gps coördinaten invoeren en die coördinaten staan in de boekjes die Rinus heeft aangeschaft en ook op zijn ipad heeft hij een app van de NKC en daar staan campings en camperplaatsen op....makkelijk hè!! Mooie grote parkeerplaats vlakbij het aquaduct dat door de romeinen gebouwd is heel vroeger......De eerste straten in het stadje vielen wat tegen, sommige gebouwen en huizen zagen er niet uit, heel jammer dat het niet beter bijgehouden wordt. We hebben de kathedraal bezocht en een nep kaars aangestoken, voor iedereen die het nodig heeft. Een ruïne van een romeinse tempel en nog meer "oude" gebouwen en ook souvenirs winkeltjes.....was ik nog vergeten te vertellen, paar dagen geleden toen wij rondreden in de streek Serra de Monchique reden wij door het plekje Monchique en al weer had ik ergens gelezen dat de de streek bekend was voor zijn houten romeinse stoeltjes, en laten we er toch eentje gekocht hebben, heel leuk stoeltje en je kunt het inklappen, denk er nu weer aan omdat we vanmiddag een kussen van kurk zagen en ik dacht gelijk oh. dat is leuk op dat stoeltje, echt waar de voorkant van het kussen is van kurk ook uit die streek, de kurk is wel behandeld en heb er ook nog een schaal gekocht met die mooie kleuren die je veel in Portugal ziet. We vonden dat we genoeg geld uitgegeven hadden en zijn vertrokken uit Evora, we moesten een bepaalde weg zien te vinden, want 10 km verder zou er een zijweg zijn die naar Guadalupe zou gaan. Toch moeilijk zoeken, want zelfs tom-tom wist het niet...we zochten een menhir en een megalietenveld. Die menhir hadden we snel gevonden, tenminste het begin van een hopeloos te belopen pad wat ook nogal lang was en daar stond hij dan, helemaal in zijn uppie, 1 menhir, wij dachten dat er meerdere zouden zijn, wat een tegenvaller. Er liepen twee vrouwen daar en dat bleken engelsen te zijn, dus praat wat makkelijker en die hadden het over een groot veld met wel 100 megalieten...gewoon die snert weg met de camper omhoog en dan was het nog een klein stukje lopen en daar zouden ze staan. Dat klopte allemaal, wel prachtig om dat te zien, hoe de mensen dat heel vroeger voor elkaar konden krijgen. Ze zijn er nog steeds niet uit, wat die grote kring met megalieten betekend, ze houden het op een "zonnetempel". De camping waar we staan was van te voren al uitgezocht en laat het weer een nederlander zijn hier. Met goed internet, dus de foto`s zullen wel lukken.
Bij het verhaaltje van gisteren horen nog een paar foto`s, dus ik ga proberen om die nog daarbij te zetten.

De scottelbraai is mij helemaal duidelijk eens naar kijken als we weer in nederland zijn.
En speciaal voor de bloemetjes liefhebbers is er ook een foto.....

• 27 April 2015 - 09:17

Tineke Blaauw:

Haha eindelijk een foto van de prachtige bloemetjes!!!!!!!!! ze zijn echt mooi, lijken wel een soort vetplantjes, zou mooi zijn, die doen het namelijk heel lang, wel geweldig mooi hoor.
    Jullie hebben het nog steeds geweldig, mooi om te lezen, hier Koningsdag vandaag, proost!!! Jip is hier,zo even rondje stad, is nu nog lekker rustig!!
    Zonnetje schijnt.
    Lieve mensen veel plezier nog