2 Mei Tomar - Reisverslag uit Tomar, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu 2 Mei Tomar - Reisverslag uit Tomar, Portugal van arinaenmarinus - WaarBenJij.nu

2 Mei Tomar

Door: Rina

02 Mei 2015 | Portugal, Tomar

2 Mei Tomar

Van de grote camperplaats vertrokken, eerst naar de supermarkt voor de boodschappen, een vers stokbroodje en 12 liter water, dat gaat er nogal hard doorheen....het water wat we vullen op de campings daar zit een beetje raar smaakje aan, dus kopen we het water om te drinken, koffie te zetten en tanden te poetsen. Op naar Nazare (streepje op de e). Een vissersplaats, waar we al weer niet bij de haven konden komen, helemaal afgesloten met een hek. Jammer hoor..naar de camperplaats in het centrum en daar stonden er verschrikkelijk veel, maar een plekje voor ons was er toch ook nog. Je kon met een "kabeltram" naar boven naar de wijk Sitio.Lekker makkelijk hoor. Heel leuk daar boven. Volgens de beschrijving in de boekjes, zouden er vrouwen in klederdracht sardientjes drogen op het strand. Nou die waren er echt niet, maar er waren wel vrouwen en mannen in klederdracht in de wijk Sitio en wel achter kraampjes die van alles verkochten om te eten en wat dan iets was van die streek. Was wel leuk daar, alleen die mensen die zo verschrikkelijk graag iets aan je willen verkopen, vind ik toch knap vervelend...een keer nee, twee keer nee kan ook nog, maar dan ben ik het toch zat. Na die paar keer nee, gewoon doorlopen helpt soms ook niet, er was er vanmorgen eentje die gewoon achter me aan kwam met een paar theedoeken, die toch echt iets voor mij zouden zijn, zei ze!! Bij die eetkraampjes ging het veel gemoedelijker, je mocht proeven, was het lekker dan kochten we het..We hebben daarboven ook rondgelopen op de klif, was weer een prachtig gezicht zo hoog boven het strand en zo. Weer naar beneden met de kabeltram en het stokbroodje gegeten en daar vertrokken naar Fatima....een bedevaartplaats, hier kreeg in 1917 een herderskindje een Mariaverschijning en daarna is er een enorme basiliek gebouwd...enorm was hij echt. het was er verschrikkelijk druk, het geheel maakte op mij een enorme indruk, bij Rinus een stuk minder. Je kon natuurlijk een kaars branden, wij hadden er eentje, maar de meeste mensen hadden bossen kaarsen in hun handen, er waren zelfs kaarsen bij die groter dan de mensen waren. Je kon je kaars aansteken aan een kaars van iemand die al brandde en toen kon je doorlopen en daar waren die grote bakken waar een enorm vuur brandde en daar moest je je kaars ingooien..heel vreemd, had dat nog nooit gezien. Ook was er op dat grote plein een pad waar de mensen op hun knieën overheen gingen en dat was best een heel eind, dat was voor boetedoening. Dat vond ik toch wel een beetje triest om te zien, hoeveel moeite de mensen hadden om aan het eind van het pad te komen. Daarna zijn we doorgereden naar Tomar, waar we nu op een camping staan, waar ik al geprobeerd heb om dit en van gisteren op internet te krijgen, maar dat lukte niet. Ga het straks nog een keer proberen en anders op een andere avond.

• 04 Mei 2015 - 15:13

Dicky:

eindelijk weten we wat je gegeten hebt, ik bedankt er voor. Ik weet niet of je op de Ipad deze berichten maakt maar als je een streepje op een klinker wilt, houd je die klinker ingedrukt en dan krijg je keuze welk teken je wilt. goede reis verder.

• 04 Mei 2015 - 15:15

Willemijn:

Hola amigos,

Goh Rina....heb jij een nieuwe vriend met puntmuts? Ha ha!

Ik schreef al eerder...wat maken jullie een prachtige reis. Gaan jullie nu langzamerhand terug naar Nederland.

Hier in Spanje begint het aardig warm te worden. Hebben daarom een airco aangeschaft...heerlijk!

Liefs

Willemijn

• 04 Mei 2015 - 20:24

Pietsje:

Wat zijn dat voor dingen op foto 6? Ziet er niet smakelijk uit....
    Wat een raar idee, dat je zo boetedoening moet doen, op je knieën een stuk lopen/kruipen.
    En dat met die kaarsen....had ik ook nog nooit van gehoord. Vreemd.

• 04 Mei 2015 - 21:29

Tineke Blaauw:

Ha die Rinus wat een geweldige outfit heeft hij hier toch aan , haha, dit vast de meneer waar jullie die akelige dingen hebben gekocht, haha,trek een leuk ruitje aan en het verkoopt zich zel (die eendenmosselen dan he)
    Maar al met al,weer prachtige fotoos. ik ben daar ook best onderste boven van van die kaarsen en boetedoening,wij zijn jaren geleden in Montserrat geweest,zo indrukwekkend, hoog in de bergen, en dan de zwarte Madonna. krukken die weggegooid waren enz enz, en en daar muur hingen in een kamertje...niet uit te leggen, en het jongenskoor van Montserrat,wereldberoemd, helemaal echt fantastisch.
    Mensen genietse nog,groetjes

• 05 Mei 2015 - 15:03

Marita:

He, eindelijk weer bijgelezen. Jullie maken wel wat mee hoor .Gaan alle bedevaartplaatsen af! Zien we jullie nog in Portugal, of ben je dan al verder? 11 mei a.s. zijn we er.

Lekker genieten, liefs,

marita